پی سی تی

مشکل در تعادل بویینگ ۷۳۷ در اپرون

۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

نقل قول نوشته اصلی توسط ali9111
نمایش نوشته ها
ممنون از توضیح شما!
ایا این شرایط تو پرواز مشکل ایجاد نمیکنه؟
چون فکر کنم از مبدا اشتباه در بارگیری بوده و ایا در هواپیما سیستمی هست که این مشکل را اعلام کنه؟و کلا چه کسی مسئول هست در این شرایط؟
شرمنده خیلی سوال کردم.

Отправлено с моего SM-G900FD через Tapatalk

مقوله بارگیزی و وزن در ذیل مبحث Weight & Balance هست.

شرایطی که در ویدئو هم دیدید خب روی زمین رخ داده و مسئولین بخش کارگو باید پاسخگو باشن که نامتوازن این کار رو انجام دادند ولی در مورد پرواز، بحث کمی متفاوت هست!

توزین هواپیما و محل قرارگیری نقطه ثقل (Center of Gravity CG) تأثیر بسزایی در پرواز و نیروهای وارد بر هواپیما داره لذا محدوده مشخصی برای قرارگیری این نقطه روی هر هواپیما تبیین میشه (CG Normal Range)، در همون محدوده هم باید عنایت داشت که وقتی CG در حد جلو (Fwd.) یا در حد عقب (Aft.) قرارمیگیره، یکسری مسائل میتونه برای هواپیما رخ بده که برخی نکته مثبت و برخیش هم نکته منفی یا بحران ساز هست؛ کما اینکه اگر CG در حد نهایی اونها قراربگیره، شدن اون نکات بیشتر خواهد بود؛ حالا تصور بفرمایید که CG بسیار جلوتر یا بسیار عقبتر از Range قرار بگیره … که پرواز رو دچار مخاطره میکنه!

نمونه ناگهانی تغییرات CG به نقطه ای بسیار دورتر از range در حین پرواز رو میشه در سانحه ۷۴۷ کارگو که از پایگاه بگرام افغانستان Take off کرد و سپس Stall شد و سقوط کرد یافت (فیلم سانحه) [دلیل اون از دست رفتن مهار تسمه های حائل بار در هنگام برخواستن هواپیما و سر خوردن اونها به عقب هواپیما و متعاقباً تغییر نقطه CG به عقب هواپیما بود]

تأثیرات موقعیت قرارگیری CG بر پرواز رو در مبحث Stability (پایداری) میتونید مطالعه بفرمایید.

مسئولیت محاسبه اون در ایرلاینها برای پرواز با واحد دیسپچ یا لود کنترل هست که با محاسبه وزن مسافران (بر اساس یک قاعده از پیش تعیین شده) و نیز میزان سوخت، وزن بار و محل قرارگیری بار و غیره … (نسبت به نقطه مرجع “Reference Datum” یا یک محدوده “MAC%”) و سپس محاسبه momentum میشه به نوعی Average تمامی CG هواپیما رو در یک نقطه گرفت که روی یک چارت در PIB تقدیم خلبان میشه

موفق باشید